مدیریت مبارزه با آتش

۸۷ بازديد
مدیریت مبارزه با آتش
تحقیقات محققان سازمان حفاظت از جنگلها و مراتع نشان داده است آتش در غیاب یکی از سه عامل هوا ، حرارت و سوخت نمی تواند وجود داشته باشد ، مدیریت مطلوب آن است که بتوانیم فوراً تصمیم بگیریم چگونه می شود سریع ترین زمان ممکن و با موثرترین روش یکی از این سه عامل را جابجا کرد. یا اثرات آن را کاهش داد. مرحله بعد مشخص کردن نوع ابزار مورد استفاده و روش مبارزه در شرایط خاص محیطی است. بر این اساس ، متوقف کردن آتش سوزی بر مراحل کنترل آتش ، حذف عوامل آتش گیر و جستجو و تفتیش منطقه پس از آتش سوزی متکی است. باید این سه مرحله پشت سر هم به گونه ای اجرا شود که به محض پایان یافتن مرحله اول در یک منطقه مراحل بعدی شروع شود تا ضمن پیشروی به سمت مرکز آتش مناطق پشت سر گذاشته شده هیچ گونه
خطری را در پی نداشته باشند. در اقدامات علیه اتش سوزی توجه به موارد زیر از ضروریات است.
1- شناخت عوامل ایجاد آتش سوزی در جنگل 2- پیش گیری از وقوع حریق احتمالی در جنگل
3- کشف حریق احتمالی در جنگل 4- مبارزه با حریق در جنگل
روش های پیشگیری از آتش سوزی

”پیشگیری بهتر از درمان است“ نه تنها ضرب المثل درستی در بهداست و درمان است بلکه در سایر بخشهای زند گی فردی و اجتماعی کارگشاست بدون تردید دراین موضوع نیز پیشگیری مهم تر و مطلوب تر از مقابله با آتش سوزی است.
بیشتر بخوانید: مکانیزم شیر برقی چگونه است؟
الف ـ تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده :
استفاده از تابلوهای هشدار دهنده در جهت پیشگیری از آتش سوزی تأثیر قابل توجهی دارد. نصب این تابلوها در کنار جاده ها و در مناطقی که مورد استفاده عموم قرار می گیرد با توجه به وضعیت منطقه و انتخاب موزون شعارها ویادآوری برخورد قانونی با معاملین آتش سوزی می تواند نقش مؤثری در پیشگیری و از بین بردن آن داشته باشد. پخش اعلامیه ها از طرق مختلف از مجله رادیو ، تلوزیون ، روزنامه ها و مجلات و همچنین انجام سخنرانی در مساجد می تواند بسیاری از افراد را مخاطب خود قرار دهد .

ب ـ آموزش افراد :
وجود افراد کارآمد و آشنا در زمینه اطفاء آتش ، مستلزم آموزش صحیح و رعایت کلیه استانداردهای علمی و عملی در این امر می باشد تا هر شخص بر حسب وظیفه ای که به او محول می گردد، دقیقاً به وظایف خود آشنا بوده و توانایی همکاری با سایر افراد را داشته و بتواند در مواقع بروز آتش سوزی به صورت انفرادی و گروهی نسبت به خاموش کردن انواع آتش در جنگلها و مراتع وظیفه نماید. از سوی دیگر عموم مردم نیز بایستی به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد آموزش قرار گرفته تا علاوه بر اینکه نکات ایمنی را رعایت می نمایند ، در صورت مواجه شدن با هر گونه آتش سوزی توانایی انجام اقدامات ضروری را داشته باشند .
ج ـ تهیه وسایل لازم جهت اطفاء آتش
تهیه وسایل لازم جهت اطفاء آتش از جمله اقداماتی است که می بایست قبل از اینکه آتش سوزی در هر منطقه ای اتفاق افتد انجام شود. تهیه وسایل ابتدایی مانند بیل ، کلنگ ، آتش کوب ، شن کش ، و غیره ... وسایل پیشرفته مانند خاموش کننده های آبی و پودری خودروهای تانکر دار و غیره و همچنین استقرار آنها در محل هایی که قابلیت دسترسی سریع به آنها امکان پذیر باشد می تواند کمک موثری در اطفاء هر چه سریعتر آتش سوزی باشد.

د ـ احداث جاده های نفوذی ( احداث خطوط آتش بُر )
همان طور که اشاره شد یکی از اهدافی که در پیشگیری ازآتش سوزی مدنظر می باشد این است که قبل از وقوع آتش سوزی در منطقه ، اقداماتی انجام شود تا در صورت بروز ان امکان کنترل و مهار کاملاً مهیا باشد. برای این منظور در مناطق بحرانی نسبت به ایجاد خطوط آتش بر اقدام می شود. وظیفه خطوط آتش بُر این است که از سرایت آتش از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً جلوگیری نماید .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.